Marcel-Belt-Finalist-Haarlemse-Ondernemers-Prijs-2018Hij wilde reizen. Daarom is Marcel na zijn studie bij Unilever aan ’t werk gegaan. Als expat heeft hij vervolgens alle hoeken van de wereld gezien. Hongarije, New York enz. “We bleven nergens langer dan drie jaar en kwamen tussendoor even thuis met de mooiste verhalen.” Een geweldige tijd, maar in Mexico overleed zijn vrouw. Plotseling. Om zijn drie piepjonge dochters een thuis te geven is Marcel toen terug naar Nederland gekomen.

Hij werkte in Mexico voor Reckitt Benckiser en kon voor hen als General Manager Nederland aan de slag, dat heeft hij vijf jaar gedaan. Na een jaar bij Douwe Egberts heeft Marcel begin 2014 de knoop doorgehakt en voor het ondernemerschap gekozen. Sinds die tijd schrijft hij zijn eigen jongensboek, als maker van green soap. Piepklein begonnen. Zelf flesjes vullen en klanten ontvangen aan de keukentafel. Pionieren en stap voor stap gegroeid.

De eerste echte fabrieksorder – 150 pallets met 80.000 flessen uit eigen middelen gefinancierd – was een spannend moment. Inmiddels gaat Marcel’s Green Soap de wereld over. “Het ging al goed en de overname van Driehoek groene zeep heeft alles in een stroomversnelling gebracht.” Een strategisch slimme zet. Vooruit denken, dat heeft Marcel bij Unilever en zijn andere werkgevers geleerd.

“Voor de buitenwereld zijn we groot, maar we doen het met z’n drieën. Laatst kregen we een e-mail met de vraag of onze manager R&D een presentatie wil geven tijdens een plasticconferentie van de EU. Die hebben we toen geantwoord dat we zeer vereerd zijn en dat onze CEO graag zelf komt. Ze moesten eens weten, grappig toch?!” Hij benaderd het leven met een lach, geniet van de aandacht voor zijn verhaal. “Ik wil de wereld schoner maken, dat heb ik m’n dochters ook beloofd.”

“Dat kan ik niet alleen, daarom heb ik geen geheimen. Iedereen mag weten hoe we ’t hebben gedaan en met welke leveranciers. Gelukkig zie ik steeds meer ondernemers die hetzelfde denken, verder kijken dan alleen maar geld verdienen. Bedrijven moeten een maatschappelijke meerwaarde creëren. Die boodschap, daar wil ik m’n naam graag aan verbinden. Vandaar Marcel’s Green Soap.

Ook over zijn persoonlijke toekomst denkt Marcel voorzichtig na. “Mijn dochters worden groter, gaan studeren of doen dat al. Ze gaan een eigen leven leiden, dat geeft ruimte voor iets nieuws. Reizen misschien… Maar nu nog niet. Eerst The Green Soap Company groter maken! Dat is voorlopig nog veel te leuk!”

Bron: Jan Glas Pergezicht